Cholesterol i kwasy tłuszczowe omega3
14 czerwca 2018

Brokuł

Brokuły – warzywo chroniące przed rakiem.

Czy lubicie brokuły? To cudowne warzywo posiada podobno substancje, które powstrzymują proces starzenia się, oraz wspomagają proces ochronny organizmu przed rakiem. Wychodzi na to, że legendarne źródło młodości to nasz pospolity brokuł;)

Brokuł to warzywo, które powinno być w naszej diecie.

Brokuł jest odmiana kapusty warzywnej. Jest rośliną jednoroczną. Wyglądem przypomina popularnego kalafiora, lecz posiada znacznie więcej składników odżywczych. Prawdopodobnie pochodzi z Cypru, powszechnie uprawiany był w starożytnej Grecji i Cesarstwie Rzymskim.

Brokuł są jednymi ze zdrowszych warzyw świata. Zawierają witaminy z grupy B, ponadto witaminę C, E, K1, oraz dużą zawartość wit. A. W warzywie znajdziemy też wysokiej, jakości białko. Brokuły posiadają mikroelementy bogate w źródło żelaza, potasu fosforu, wapnia, chromu(pomocny w leczeniu cukrzycy), kwasu foliowego. W brokule znajdziemy też beta-karoten, przeciwutleniacz powstrzymujący proces starzenia się.

Amerykańscy badacze z University of Kalifornia w Los Angeles na czele z Andre Nel odkryli, że to cudowne warzywo posiada sulofrofan, który pobudza proces zwalczania wolnych rodników. Zmniejsza proces starzenia się organizmu, chroni przed rakiem pobudzając w wątrobie produkcję enzymów, które usuwają rakotwórcze związki z organizmu. W ten sposób zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory jelit, kobiecych narządów płciowych i sutka.

Najlepiej spożywać surowe brokuły, ponieważ posiadają one najwięcej witamin. Podczas gotowania większość jest tracona zwłaszcza sulofrofan. Kaloryczność brokułów świeżych jest niska 100g zawiera około 30 kalorii, 2,82g białka, 4,04g węglowodanów, 0,37g tłuszczu.

Rewelacyjne warzywo na rożnego rodzaju sałatki, posiadające przy tym tak dużo cennych witamin i substancji odżywczych. Dzięki brokułom i podobnym warzywom kapustnym poprawiamy odporność naszego organizmu. Więc warto dopisać je do swojego menu.

Marta
Marta
Masażystka i rehabilitantka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *